Tippek az egyensúlyi gyakorlatokhoz

Tippek az egyensúlyi gyakorlatokhoz

Nekem bevált tippeket szeretnék Veled megosztani, hogy nagyobb sikerrel találd meg az egyensúlyodat a jógaszőnyegen.

Az egyensúlyi ászanák fontos részei a jógagyakorlásnak, mert többek között fejlesztik a koncentrációt, erősítik az izmokat – különösen hatásosak a core izmok erősítésére, harmonizálják az idegrendszert és a gyökércsakrát. Mint mindegyik jógapóz, ezek is tükröt tartanak eléd, amiben szembesülhetsz önmagaddal, megtudhatod, hogy hogyan állsz új dolgokhoz, az esetleges kudarchoz, vagy éppen a sikerhez. Segítenek az élet más területein is a kitartás javításában, megtanítják, hogy ha elsőre valami nem sikerül, ne add fel, hanem próbáld újra.

Nekem bevált tippeket gyűjtöttem össze, amik segítségével te is megtalálhatod az egyensúlyodat.

  • Mindig alulról építsd fel a pózt. Ha az alap (pl. talp, láb, csípő az egy lábon egyensúlyozó pózoknál) nem aktív és fix, szinte lehetetlen lesz megtartani magadat. Ha gyakorlás közben kibillensz, újra az alapoktól építsd fel a pózt. Kartámaszos gyakorlatoknál a tenyerek és a vállaid stabilitása adja majd az alapodat. 
  • Szemelj ki egy pontot magad előtt és tartsd a tekinteted végig fixen ezen a ponton! Legjobb, ha ez a pont szemmagasságban van, állógyakorlatnál 1-2 méterrel előtted. Olyan dolgot válassz, ami nem mozog. Az előtted jógázó válla nem a legjobb fókuszpont. 
  • A nyelved hegyét finoman érintsd a szájpadlás és a fogsor közötti kis részre és tartsd ott végig a gyakorlat alatt. 
  • Ha otthon gyakorlod ezeket a pózokat, érdemes előtte kicsit ráhangolódni és pár idegrendszert harmonizáló gyakorlatot végezni (pl. az óráról ismerős lehet a háton fekvő ellentétes kar-láb mozgatás). 
  • Folyékonyan, nyugodtan lélegezz! Ne tartsd vissza a lélegzeted, még ha a legelején nehéz is ezt betartani, tudatosan figyelj rá, hogy megmaradjon az ellazult légzés. 
  • Ne görcsölj rá a pózra, attól csak rosszabb lesz. A jóga nem arról szól, hogy csupán fizikai pózokat gyűjtögessünk, pipáljunk ki, ha már mennek. Sokkal fontosabb, hogy az ászanákhoz vezető úton mit tanultál, miket tudtál meg magadról.
  • Van olyan ászana, ami könnyen fog menni és van olyan amihez évek kellenek mire tökéletesnek érzed. Ne add fel! Előfordulhat, hogy fizikailag minden hozzávalód megvan már egy pózhoz, de valamilyen mentális akadálya lehet annak, hogy nem sikerül. Ha nagyon elakadtál, kérdezd meg az oktatódat.
  • Az izmok aktiválása, a biztos alap felépítése nem azt jelenti, hogy karmolj a talajba a lábujjakkal és görcsösen feszítsd meg az izmaidat, hanem egy aktív, de belül mégis ellazult állapot megtartására törekedj. A jógában a legtöbb ászanára igaz ez. 
  • Ha elsőre nem sikerül, ne keseredj el! Idő kell az idegrendszernek míg hozzászokik ehhez az új mozgáshoz, testhelyzethez. Természetes, hogy kezdő jógázóként még nem tudod pl. a Fapózt betonbiztosan megtartani. Ezt fogadd el és gyakorolj kitartóan.
  • Ha a látóteredben mozgó dolog van (pl. előtted egy másik jógázó) az megnehezíti az egyensúlyozást. Az idegrendszered úgy érzékeli, mintha te mozdultál volna meg, ezért kibillensz. Ez egy természetes dolog, fogd fel úgy, mintha eggyel nehezebb verzióban végeznéd a pózt. Koncentrálj még erősebben! Ahogy egyre biztosabb lesz az egyensúlyod, az előtted billegő jógatársad se fog kizökkenteni.
  • Ha éhesen vagy dekoncentráltan, egy stresszes nap után jógázol, sokkal ingatagabb leszel. 
  • Mezitláb végezd a gyakorlatot, hogy ki tudd nyújtani a lábujjakat és jobban tapadj a szőnyegre. 
  • Ha puhább matracod van (5mm felett), inkább állj a kemény padlóra, könnyebb dolgod lesz. 
  • Fogadd meg, hogy mától nem mondogatod és nem gondolsz arra, hogy nekem ez nem megy, nekem rossz az egyensúlyérzékem. Ha többször ismételed ezeket a kijelentéseket, úgy fognak hatni, mint egy negatív szankalpa és nem is fog menni a gyakorlat. 
  • Helyette használj pozitív szankalpát akár pár szavas rövid mondatban (pl. „Magabiztos az egyensúlyom”), vagy úgy, hogy vizuálisan elképzeled magadat az adott pózban. 


Összefoglalva, koncentrálj, gyakorolj és ne add fel! Az egyensúlyozó ászanák visszavezetnek minket a gyermeki énünkhöz is, játékos, szórakoztató pózokká válhatnak, ha így fogod fel őket. Jó gyakorlást!

Erika