Tippek a jógikus naplóíráshoz

Tippek a jógikus naplóíráshoz

Szeretnéd tudatosabban megélni az érzelmeidet, gondolataidat? Szeretnél néha visszatekinteni, hogy honnan indultál, milyen minták mentén működsz? Éredekel, hogy hogyan ír naplót egy jógi?

Lehet, hogy a naplóírásról a kiskorod jut eszedbe. Ugye milyen jó volt leírni, hogy éppen mi történt veled, merre jártál, ki a legjobb barátnőd és ki a legújabb szerelmed? Most emeld a naplóírást a következő szintre és kezdj el felnőttként jógikus naplót írni. 

Mire jó ez? Fejleszti az önismeretet. Csökkenti a feszültséget, a stresszt. Ha éppen nem tudod senkinek se elmondani a dolgaidat, a naplód meghallgat. Ha nem mondhatod el valakinek, vagy még nem vagy felkészülve rá, hogy elmond neki, hogy mit érzel iránta, ebben is segíthet a naplózás. 

Hogyan kezdjek neki? Vegyél egy szép új naplót, hogy tiszta lappal tudj az önismeret útján elindulni. Végy egy tollat vagy ceruzát, amivel kényelmesen tudsz írni. Vonulj félre egy csendes helyre, ahol senki más nem zavarhat meg. Fontos, hogy olyan tollat, ceruzát válassz, amivel könnyedén, folyékonyan tudsz írni. 

Mennyit írjak? Az elején, hogy kialakuljon egy megszokás, döntsd el, hogy hány oldalt fogsz írni vagy hány percig fogsz írni. Hogy ne kelljen az időt nézni, nekem az előre eltervezett 3 oldal vált be a legjobban. 

Miről írjak? A mindfulness meditáció technikájával szoktuk megfigyelni, hogy az adott pillanatban éppen mit érzel fizikailag és mentálisan. A naplózást is hasonlóan kezd el. Írd le, hogy abban a percben éppen mi van benned. Ne gondolj túl semmit, ne kezdje el túl sokat időzni egy-egy gondolatmeneten a racionális elméddel. Fogadj minden gondolatot és kezd el írni szinte gondolkodás nélkül, folyamatosan. Fontos, hogy megállás nélkül írj, hogy egy kontemplációs állapotba kerülj. 

Mit írjak le? Mindent! Ezt a naplót ne mutasd meg senkinek, a legjobb barátnődnek, társadnak se! Legyen ez a napló az a hely, ahol nem kell viselkednek, megfelelned senkinek se, nem kell azon gondolkodnod, hogy az adott érzést megélheted-e egyáltalán, szabad-e, társadalmilag megengedett-e, mit szólnának hozzá a többiek. Ne akadályozd magadat az érzések, gondolatok kiadásában. Bátran fogadj mindent, ami felmerül benned és írd ki magadból. 

Hívószavak

Gondolatindító hívószavakat is használhatsz, ha éppen semmi nem jut eszedbe, főleg a naplózás elején. Ezekkel a hívószavakkal el is kezdhetek a írást: remény, félelem, szeretet, hit, bátorság, előrelépés.

Kezdj el leírni mindent, amit ezek a szavak felébresztenek benned. 

Hívótémák

Ezek már összetettebb témák, mint a szavak. Ezekkel lehet, hogy meg is tudsz tölteni több lapot. Egy-egy nagyobb életterület, téged foglalkoztató téma mentén kezdj el folyékonyan, megállás és túlgondolás nélkül írni. 

Egy pár példa, ami jó gondolatébresztő lehet:

  • Ezért vagyok hálás az életben.
  • Ha lenne 2 millió euróm, erre költeném.
  • Ilyennek látom magamat kívülről.
  • Erre a tulajdonságomra, erősségemre számíthatok minden körülmények között.


Miért fontos, hogy folyamatosan, megállás nélkül írj? Mert ha megállsz és gondolkodsz, akkor a tudatos elméd fog írni. Minél inkább sikerül belemerülnöd az írásba, annál inkább a tudatalatti elmédből jöhetnek fel gondolatok, így felfedezheted, hogy tényleg mi van benned. A naplózás lehet az a hely, ahol nem racionálisan gondolkodsz csak. 

Visszaolvassam utána? Ha van egy probléma, ami folyamatosan visszatér, akkor érdemes néha visszalapoznod a naplóban és megfigyelni, hogy milyen ismétlődések vannak, milyen minták jönnek újra és újra elő. Ez a felismerés segíthet, hogy végre tudatosítsd az okokat, összefüggéseket és elkezdhess lépéseket tenni a változtatás felé.  

Miért működik ez? Az elme feszültségét oldhatod azzal, hogy kiírod magadból a dolgokat. Tudtad, hogy ezért is szeretünk panaszkodni? Ilyenkor a feszültség folyamatosan kioldódik az adott élethelyzetből, problémából, azért érezzük megnyugtatónak, ha jól kipanaszkodtuk magunkat valakinek. Az egészségedet szolgálja az is, hogy az érzéseket, gondolatokat nem nyomod el magadban, hogy pár hónap után betegség formájában törjenek elő. Biztosan tudod már, hogy sok betegség egy segélykiáltás akkor, ha nem oldod meg a mentális vagy a körülötted lévő helyzetet, az elméd ilyenkor nagyon okosan üzen mindenféle fizikai tünettel. Ne várd meg ezt! 

Miért érdemes naplózni? Mert teljesen kezdő meditálóként a naplózás az elején egy lépés lehet a rendszeres meditáció felé. Ha még nem tudsz 5-10-15 percet ülni egy helyben, akkor a naplózás segíthet abban, hogy ugyanúgy jelen legyél, mint egy meditáció alatt, de közben legyen tennivaló, a mozdulatlanság helyett írhass. Azonban ez tényleg csak egy lépés legyen a rendszeresség, tudatos jelenlét felé. A meditáció célja az elme elcsendesítése, a naplózás egy előkészítése vagy levezető gyakorlata lehet a tradicionális meditációnak. 

Látod, a jóga nem csak a szőnyegen van és nem csak az ászanákból áll. Használj ki minden eszközt, ami a boldogabb, harmonikusabb éned felé vezet. 


Sok sikert kívánok neked az önismeret útján!


Erika