Szellemi vitamin - Mitől szenvedünk?

Szellemi vitamin - Mitől szenvedünk?

Honnan ered a szenvedés? Hogyan tudunk kevesebbet szenvedni? 2000 éves, még ma is tökéletesen működő recept. Nekem bevált. Kíváncsi vagy rá?

Kedves Olvasó! Örülök, hogy itt vagy. Köszöntelek a weboldalamon. Egy új blog-és podcast sorozatot indítottam, amiben hónapról hónapra egy újabb jógafilozófiai témát fogunk feldolgozni. "Szellemi vitamin" a sorozat neve és az a célom vele, hogy érthetően, a hétköznapi életben használhatóan dolgozzunk fel együtt a jóga irodalmából, filozófiájából témákat. Jómagam nagyon szeretem a jógának ezt az ágát (svadhyaya - jógikus szövegek tanulmányozása), mert igazi kincseket, szellemi mankókat, a jobb és boldogabb élet receptjét találjuk meg itt, ha tettekkel párosítjuk őket. Tarts velem, ha te is szeretnéd ezeket a jógaszőnyegről kivinni a valós életbe.

Hol vagyunk most a jógafilozófiában? A jóga egyik legfontosabb irodalmából, a bölcs Patanjali nevéhez fűződő Jóga Szutrákból hoztam neked a mostani témát. A Jóga Szutrák 196 úgynevezett szutrából (aforizma, fonal) áll, amiben Patanjali leírja a jóga fogalmát, célját és egy útmutatót ad nekünk ahhoz, hogy hogyan valósíthatjuk meg a jógát. Nem, arról nem ír, hogy hogyan kell fakírrá válnunk és perecként belehajolnunk mindenféle jógapózba. Sokkal fontosabb és hasznosabb dolgokról írt ő közel 2.000 évvel ezelőtt, arról ad egy kész leírást nekünk, hogy hogyan lehetünk boldogabbak és kiegyensúlyozottabbak ebben az életben, teljesen függetlenül a külső helyzettől. Igen, jól olvastad. Minden körülmény között megvalósítható ez. Nézzük is most azt, amit Patanjali a szenvedésről ír. 

II.3. Avidya-Asmita-Raga-Dvesa-Abhinivesa-Klesah

II.3. A szenvek: tudatlanság, önösség; vágy, viszolygás és kapaszkodás.  (Fordítás: Farkas Attila Márton és Tenigl-Takács László)

Hogyan értelmezhetjük ezt a szutrát?


Az öt szenvedés (pancha klesah/klesha), amit mi hozunk létre a saját elménkben, a világról és önmagunkról alkotott kép alapján. Ez az öt szenvedés szorosan összefügg egymással, egyik szinte megágyaz a másiknak. Nézzük is. Mi a klesha, azaz az öt klesha jelentése?

  • Avidya, tudatlanság, ignorancia: a változó, mulandó dolgokat és a világot szilárdnak és maradandónak képzeljük és éljük át. Pl: Ez régen is így volt, most is így lesz, holnap is így lesz. Nem tudok mit tenni, vagy éppen az ellentéte, hátradőlök, hogy úgyse változik semmi. 
  • Asmita, önösség, ÉN: kezdőként úgy értelmezhetjük, hogy magunkat helyezzük a középpontba és magunkat a testünkkel, tárgyainkkal, a jelen pillanatban itt lévő dolgainkkal azonosítjuk. Mintha minden körülöttünk forogna. Ennek a testnek, a vágyainknak áldozunk. 
  • Raga, vágy: a fókuszban a vágyak folyamatos kielégítése áll. Nagyobb ház, nagyobb autó, jobb pozíció, Balaton a Józsival. Tehát mindig valamilyen külső vágy után futunk, azt gondolva, hogy az fog megelégedetté és boldoggá tenni. Az energiánkat és gondolatainkat szinte egész nap ez köti le. 
  • Dvesha, viszolygás: szenvedésre hajlás, amikor annyira hozzászokunk a rosszhoz, hogy abban érezzük jól magunkat. Megkülönböztetjük a számunkra “kedves” és “nem kedves” tapasztalásokat. Az átlagos cselekvéseknek és gondolatoknak így többnyire az elvakultság, az önzés, a sóvárgás, a gyűlölet és félelem keveredése a mozgatórugója.
  • Abhinivesa, kapaszkodás: ehhez az élethez való túlságos, beteges ragaszkodás, kapaszkodás. Egyszerűbb nyelven, a biztonságos dolgokba kapaszkodás, nehogy baj, sérülés, kihívás érjen. 2020-as példát hozva, bezárkózás, fertőtlenítés, mindenkitől elzárkózás és rettegés. 


Ahogy látod, ezt az öt szenvedésforrást együtt érdemes értelmezni, mert az egyik szépen megágyaz a másiknak. Mondok egy példát. Végre megszereztem egy nagyon jó állást, ezért foggal-körömmel kapaszkodok belé, hiszen ezzel azonosítom magamat, ettől leszek elismertebb, jobb ember a saját-és a családom szemében, itt sikereket és sok pénzt érek el. Titokban azonban attól rettegek, hogy mikor veszik el tőlem ezt a pozíciót, rágörcsölök, mindent a legjobban akarok csinálni, hogy nehogy megtörténjen a baj. Vagy a párkapcsolati szenvedést okát is megtaláljuk itt, csak a nagyon jó állást cseréld ki a "Józsival, Katival". 

Megoldás? 

  • Kontempláció: hol szenvedek most az életemben? 
  • Felismerés: fájdalmas lehet, de az első és legfontosabb lépés
  • Ne tedd: igenis meg szabad élni ezeket a gondolatokat, érzelmeket, nem szabad elnyomni őket!
  • Tettek: hogyan tudom máshogy csinálni, hogy ne szenvedjek
  • Ami nekem bevált: jóga, meditáció és tudatos jelenlét gyakorlása 


Az áramlás, a hullámokra való felfekvés, a bizalom egy nagyobb megtartó erőben és ennek a gondviselésnek való önátadás már sokat segíthet. Persze az egyensúlyt megtartva. Teszek azért, hogy jobb legyen az életem, nem a külsőségeket hajtom, hanem az áramlásban, az igazi értékekben találom meg a boldogságot, kiegyensúlyozottságot és harmóniát. Szerintem ez az egyik receptje a boldog életnek. 

Saját magamon úgy tapasztaltam, hogy ennek az öt szenvedésforrásnak a tudatos felismerése és kerülése sokat segít az általános hangulatomon és motivációmon, hogy ne rágódjak feleslegesen dolgokon és igyekezzek olyan dolgokra irányítani a figyelmemet és az energiáimat, amikre hatással tudok lenni. Ez ad nagy löketet ahhoz, hogy a túlzott kontrollt elengedjem és az áramlásban találjam meg azt, ami fontos. Ezért is választottam ezt a témát a nyári jógaóráinkra. Nekem nagyon sokat segítettek ezek az eszközök, ezeket szeretném most neked is átadni részletesen, önmagunkon megtapasztalva Sopronban személyesen, vagy ha máshol élsz az országban, akkor hallgass a Free Spirit Podcaston keresztül határtalanul. Áramoljunk bele a nyárba mosolyogva! 

Ha pedig szeretnél elsőként értesülni soproni és online jógás eseményekről, ahol még mélyebben elmerülhetsz a jóga több ezer éves tanításaiban, akkor iratkozz fel a havi hírlevelemre.

Jó gyakorlást a jógaszőnyegen és azon kívül!

Wollaston Erika

erika@erikajoga.hu