Leggyakoribb meditációs tévhitek

Leggyakoribb meditációs tévhitek

Már többször megfogalmaztad magadban, hogy szeretnél meditálni, de nem tudod, hogy hogyan kezdj neki? Először nézzük meg, hogy milyen gyakori tévhitekkel találkozhatsz, amik elvehetik a kedvedet már az elején.

Jógaoktatóként naponta találkozom a meditáció körüli tévhitekkel. A leggyakoribb dolog az, hogy nem igazán értjük a lényeget a relaxáció és a meditáció között. Sokszor még jógaoktatók is úgy fogalmaznak, hogy óra végi meditáció, miközben relaxációt tartanak. A két fogalom közötti különbségről egy korábbi bejegyzésben írtam, ezért erre most nem térek ki külön. Itt megtalálod ezt az írást. 

Most koncentráljunk csak a meditációra. Mi is az a meditáció? 

A jóga egyik ága, ami az elmével való munkának egy formája. A meditáció végcélja az elménk lecsendesítése. A meditáció maga a csendesség állapota. A légzésfigyelés, mantrázás pedig meditációs technikák, amik elvezetnek a meditációba. 

Ezzel az írással most szeretném a leggyakrabban hallott tévhiteket eloszlatni. 

Nekem nincs erre napi 30 percem.

A meditációban nem az számít, hogy mennyi ideig ülsz keresztezett lábbal, hanem hogy ebből mennyi időt töltöttél a csendesség állapotában. Tehát lehet, hogy valaki minden reggel 30 percet üldögél a jógaszőnyegén, kívülről nagyon komoly meditálónak tűnik, közben meg azon gondolkodik, hogy mit kell tennie aznap, vagy mit egyen ebédre. Ha most kezded a rendszeres meditációs gyakorlást, akkor érdemesebb a rendszerességre, mint a minél hosszabb  időre törekedni. Kezdd napi 5 perccel! Ennyi ideje mindenkinek van. 

A meditáció unalmas.

Biztosan nem történik annyi minden, mint egy Barátok közt epizódban. A meditációnak azonban nem is az a lényege, hogy szórakoztasson. Annyi minden történik folyamatosan körülöttünk, a meditáció legalább egy olyan dolog lehet az életedben, ahol nem kell teljesíteni, nem kell gondolkodni, nem kell megfelelni, és nem sodródsz a történésekkel, nem rohansz az egyik tennivalótól a másikig. A nyugalom és csendesség sokkal izgalmasabb lehet, mint elsőre gondolnád. 

Én nem tudom elnyomni a gondolataimat.

Jó hír, hogy nem is kell, mert a meditációnak nem az a célja, hogy bármit elnyomj magadban. Külső szemlélőként figyeld a felbukkanó érzéseket, gondolatokat. Ha feléled egy gondolat, akkor vedd észre, de  ne kezdj el tovább gondolkozni rajta. A meditációban nem görcsösen akarjuk a csendességet, hanem a figyelmünknek adunk egy eszközt, amin időzhet a gondolatok helyett. Ilyen eszköz a légzés figyelése, amikor a gondolatok helyett a légzésen van a figyelmünk, és ezzel az eszközzel csendesítjük le az elmét. 

Én nem tudok csak úgy ülni.

Jó hír, hogy nem csak ülni kell, hanem az elménket "dolgoztatjuk", ugyanis a figyelmünket vezetjük a légzésen, vagy egy hangtál hangján. A legegyszerűbb meditációs technika a légzés megfigyelése. Célunk az egyre fókuszáltabb figyelem, amikor egyre kevesebbszer kalandoznak el a gondolatok. Kezdő meditálóként először treníroznod kell az elmét, mint egy kiskutyát, hogy maradjon. Akárhányszor elvándorol máshová, vissza kell hozni. 

Ennek nincs semmi értelme, minek csináljam?

A rendszeres meditáció befektetés az életedbe. Kutatások igazolják, hogy a stressz, az állandó pörgés megrövidíti az életedet. Sőt, amerikai kutatások igazolták, hogy a meditáció az öregedési folyamatokat is visszafordítja. 

Igazoltan fejlődik a személyiség, lecsökkennek a viszályok, háborúskodások a közvetlen környezetedben, nem fogsz belemenni minden apró-cseprő vitába, veszekedésbe. Fókuszáltabb, megelégedettebb, boldogabb és kiegyensúlyozottabb lehetsz. 

Már próbáltam, de nem sikerült. 

A meditációhoz türelem és kitartás kell. Általában nem megy egyik napról a másikra. Meg kell tanulnunk helyesen ülni hozzá. Meg kell tanulni a koncentrációt javítani. Meg kell tanulni a figyelmet szabályozni. Meg kell tanulni, hogy mit kezdj a különböző zavaró testérzetekkel, amik el akarják vonni a figyelmedet a meditáció tárgyáról. Ez mind-mind időbe telik. Ha még soha nem meditáltál, és nem is jógáztál, akkor érdemes az elején a jóga durvább formáival ismerkedni, mint az ászanákkal, mert ezek felkészítenek arra, hogy huzamosabb ideig tudj stabilan és kényelmesen ülni a meditációhoz. 

Bízom benne, hogy sikerült pár tévhitet eloszlatnom. Ha eszedbe jutna egy újabb, vagy kérdésed van, akkor oszd meg velem, és nagyon szívesen írok róla. 

Kitartó gyakorlást, és folyamatos fejlődést kívánok a meditációs utadon. 

Wollaston Erika