Jóga - az életünk végéig tartó út

Jóga - az életünk végéig tartó út

Hogyan tanuljuk és gyakoroljuk a jógát? Elég, ha egy évig hetente egyszer elmegyek jógázni? Ha már nem fáj a derekam, akkor nem kell többet jönnöm, ugye? Milyen akadályok várnak a jóga útján?

Kezdőként hogyan gyakoroljuk a jógát?

Úgy tapasztaltam, hogy legtöbben fizikai okokból, például hátfájás miatt jönnek el először jógázni. Ez rendben is van így, hiszen a jóga nagyon hatásos ezen a téren, ha tudatosan van egy jógaóra és a hosszútávú "tananyag" felépítve, akkor nagyon hamar lehet enyhíteni a fizikai problémákon.
Azonban az elért eredményeket fenn is kell tartani. Ha abbahagyjuk a gyakorlást miután enyhült a derékfájás, akkor az rövid időn belül valószínűleg vissza fog térni. Ajánlott legalább hetente kétszer gyakorolni kezdőként is. Ha valaki ennyiszer nem tud csoportos órára elmenni, akkor érdemes 2-3 naponta otthon is beiktatni legalább 20-30 perc jógát. Azonban lehet, hogy nagyon jólesik otthon passzívan nyújtani, mert attól kilazulnak az ízületek, gyors enyhülést tapasztalhatunk, hosszútávon mégis szükséges ideális arányban és testtudatosan az erősítést és a nyújtást alkalmazni.


A fizikai dolgokon túl hogyan gyakoroljuk a jógát?

Ne felejtsük, hogy a jóga fő célja az elme lecsendesítése. Ehhez kell eleve egy test, ami felett már "uralmat" szereztünk, magyarul már nem fáj, nem üzenget relaxáció és meditáció közben, hogy viszket, fáj, nincs már kedve, ereje ezt csinálni, mozduljunk már meg. Ahhoz, hogy az elménk felett is uralmat szerezzünk, hasonlóan a fizikai dolgokhoz, kitartásra és rendszeres gyakorlásra van szükség. Saját tapasztalatom szerint az elme lecsendesítése hosszabb folyamat, mint a test "lecsendesítése". Hosszútávon arra kell törekednünk, hogy állandósuljon a test és az elme csendes állapota.


Hogyan éljük meg a jógát a mindennapokban?

A jóga nem csak a 183x65 cm nagyságú gumiszőnyegre korlátozódik. Előbb utóbb az életed más területén is megjelenik majd. Először lehet, hogy napközben is észreveszed, hogy rosszul ülsz és kiigazítod a testtartásodat. Aztán lehet, hogy legközelebb napközben is észreveszed, hogy van légzésed, és megfigyeled, hogy milyen. Aztán észreveszed, hogy hogyan viselkedtél egy szituációban, átgondolod, megfigyeled, hogy hogyan érintett és átgondolod, hogy hogyan reagálhatnál majd legközelebb. A jóga csodálatos eszköz az élethez, ha nem korlátozzuk be a szőnyegre. A legjobb, hogy soha nincs vége a tanulásnak, gyakorlásnak. Tényleg életünk végéig tart ez az út, ami tele lesz megelégedett, örömteli pillanatokkal és akadályokkal, feladatokkal is.

Milyen akadályokat kell legyőznünk a gyakorlás során a jóga ősapja, Patandzsali szerint?

Lustaság: esik az eső, fúj a szél, túl meleg van, ma nincs kedvem. Egy-két ilyen alkalom és ki is esel a rendszeres gyakorlásból. Ezután könnyű visszasüllyedni a lustaságba, és minél több idő marad ki, annál nehezebb lesz visszatérni. Nem szabad engedni a lustaságnak. Ennek a lebírása is fontos tanulási folyamat, amivel nem csak a testet, de az elmét is edzed.

Mértéktelenség: a ló túloldalára is könnyű átesni. Csak a jóga létezik, megszűnik minden más érdeklődésed, minden egyes nap jógázol, legrosszabb esetben ugyanazt a gyakorlatsort, órákat ülsz meditációban. Könnyű az ilyen helyzetben rosszul gyakorolni, pl. úgy jógázni, hogy attól túlságosan ragaszkodó, erőszakos, egoista leszel, vagy magasabb rendűnek kezded el képzelni magadat. Ilyenkor kell egy tanár, aki segít kívülről észrevenni ezt, és segít visszaterelni a jóga helyes útjára. Jógatanárként kell, hogy legyen más hobbid, érdeklődésed is.

Képtelenség a fejlődés fenntartására: a jógában és más tanulnivalókban se kizárólag egyenesen felfelé fejlődünk. Van amikor nagyon jól megy a gyakorlás, van amikor szinte szenvedés, egy lépés előre, kettő hátra. Ilyenkor kell még több belső erő, hogy ezt elfogadjuk, és tegyünk azért, hogy ne legyen három lépés hátra.

Csalódás a jógában: ez az időszak is eljöhet. Sok jógás, jógaoktató ismerősöm és jómagam is átmentünk már ezen az akadályon. Könnyen előjöhet ez a mértéktelenség után, vagy ha az ember jobban megismer egy-egy jógastílust. Ahogyan az ászanagyakorlásban, itt is külső szemlélőként figyeld meg, hogy mi ez a helyzet, hogyan érzed magadat benne, ne tiltakozz ellene. 

Hanyagság: odaadás, kitartás, fókusz, légzés és figyelem nélkül végzett gyakorlás. Innen-onnan összeollózott, mögöttes tudás nélküli jógázás és főleg oktatás.

Betegség: előfordulhat megfázás, sérülés. Ezek mind jó tanítók lehetnek, mert segítenek megtanulni, hogy mikor nem szabad erőltetni a gyakorlást. Jó tanítók abban is, hogy mi az igazi "betegség" és mikor produkál a testünk, elménk tüneteket, hogy távol tartson bennünket a gyakorlástól, a fejlődéstől.

Lelki bágyadtság: érdeklődés és belső tűz hiánya. A jógában tipikusan a "nem vagyok elég jó, nekem ez úgyse fog menni, öreg-kötött-nem elég vékony-nem elég jó-nem elég ügyes vagyok" és ehhez hasonló mondatok formájában jelenik ez meg. Ezek is mind akadályok, amik legyőzésében az oktató is segíthet, aki mentálisan, ha kell fizikailag (melléd áll egy nehéz ászanában) segít.

Kétely: jól csinálom, jó helyen vagyok, ettől az oktatótól tanuljak, máshol jobb lenne? Ha megjelenik a kétely, az abban segít, hogy elgondolkodj, kicsit kilépj az ismétlésből. Azonban itt is az arany középutat keresd, ha egyik jógastílusról, jógaoktatótól a másikig repkedsz, előfordul, hogy csak felületes tudásra fogsz szert tenni és elmarad az igazi fejlődés.

Hibás nézetek: a jóga is fejlődik, nem szabad leragadni száz éves tanításoknál. Nem szabad a kő alatt elbújni, dogmatikusan ismételgetni azt a tanítást, amit innen-onnan gondolkodás nélkül átvettünk. Vedd észre, ha berögzült a hozzáállásod, a gondolkodásod a jógában.

Ez a kilenc akadály szinte biztosan ott lesz a jógás utadon. Vedd észre, ha eljött, fogadd el, hogy ott van, tanulj sokat magadról mikor átléped! Ha kell, beszéld meg a tanároddal a helyzetet. Jó gyakorlást!

Erika
Wollaston Erika jógaoktató
www.erikajoga.hu