Első jógaóra?

Első jógaóra?

Szeretnél elkezdeni jógázni, de félsz elmenni egyedül egy csoportos órára? Teljesen természetes, hogy izgulsz az elején. Összeszedtem neked egy pár hasznos információt, amivel szeretnék segíteni legyőzni a félelmedet.

Az alábbi kérdésekkel kerestek meg legtöbbször az elmúlt években. A válaszaim a saját óráimra vonatkoznak, de általánosságban is érvényesek lehetnek.

Hogyan néz ki egy jógaóra? 

Egy jógaóra 90 perces, de ne ijedj meg, hamar eltelik majd ez a másfél óra. Azért nem 60 percesek az órák, mint egy aerobik vagy TRX óra, mert itt az előbbiekhez képest a gyakorlás elején van 5-8 perces elcsendesedés, majd a végén egy 10-15 perces relaxáció. Az elcsendesedés után következik a bemelegítés, majd téma szerinti jógapózok, sorozatok (pózok egymás után), levezetés, relaxáció. 

Miért kell az elcsendesedés?

A jóga célja az elme lecsendesítése. Ha éppen csak úgy beesnél a munkából, bevásárlásból és nekiállnál gyakorolni, azt a stresszes állapotot erősítenéd fel, amiben megérkeztél. Az órák elején éppen ezért elmaradhatatlan, hogy pár percig lehunyt szemmel megfigyeld a légzésedet, és elkezdj minden feszültséget kiengedni. Napközben lehet, hogy észre se vetted, hogy az állkapcsod meg volt feszítve, ez most egy jó alkalom, hogy végigvezesd a figyelmedet a testeden, és elengedj minden felesleg feszülést, görcsösséget.

Minek a relaxáció?

"A relaxáció alatt épülnek be a gyakorlatok jótékony hatásai." - mondják sokan. Szerintem a jótékony hatások folyamatosan épülnek be a szőnyegen kívül is. A relaxáció célja a fizikai, energetikai és mentális feszültségek, aktivitások elengedése. Egy olyan állapot, amiben azért megtartunk még egy kis figyelmet, de minden tenni akarást, gondolkodást, rágódás igyekszünk elengedni. Ne add fel, ha első alkalommal nem sikerült lazítanod, alig vártad, hogy vége legyen. A fekvéshez is kell "állóképesség", ezt majd rendszeres gyakorlással kifejleszted. 

Milyen ruhában jöjjek? 

Sportos, nem szorító öltözék a legjobb. Ne legyen cipzár, hátsó zseb, gomb a nadrágodon, mert ezek zavarni fognak, ha lefekszel, ráadásul a jógaszőnyegedet is tönkreteheted. Cipő nem kell a jógához, sőt zokni se. Az elején furcsa lehet, hogy mezítláb kell lenned, de hamar meg lehet szokni. Majd meglátod, hogy az egy lábon egyensúlyozó pózokat sokkal egyszerűbb megtartani így, mint zokniban. 

Én a lábujjaimat se érem el, így hogyan jógázhatok? 

Ugyanúgy, mint mindenki más. Minél kevésbé vagy most hajlékony, annál előbb fogod érezni a változásokat. Ha rendszeresen gyakorolsz, egyszer csak azt veszed észre, hogy jé, pár centivel közelebb kerültem a lábujjaimhoz, vagy már el is értem őket. Ha azt gondolnád, hogy kakukktojás leszel az órán, megnyugtatlak, hogy nem. Az átlag 20-30-40-50-60-as korosztály kötött. Nagyon sok futó, bringás is kötött az egyoldalú terheléstől, éppen ezért a jóga szuper kiegészítése más sportoknak. És nem kell hajlékonynak lenned, hogy elkezd. 

Ezer éve nem mozogtam, így is jöhetek?

Ha régóta nem sportoltál, akkor a hatha jóga kifejezetten jó választás lehet. Itt nincs ízületgyilkos ugrálás, gyors, lendületes mozgás, magas számú sorozatok, súlyzók. Viszont van saját testsúlyos, testtudatos, lassan, a légzés ütemében végrehajtott mozgás, vagy kitartott jógapózok, amik az egész testet edzik. És ugyanúgy szükséged lesz a kitartásra, mint egy fitnesz órán, sőt meg is izzadhatsz. Nagyon sokszor hallottam a kezdőktől az óra után, hogy ők nem is gondolták, hogy ez ilyen nehéz tud lenni. 

Tuti én leszek a legbénább!

Szerencsére a jóga nem versenysport, így rangsorolás, és éremosztás sincs a végén. Lehet, hogy a melletted lévő már leteszi a homlokát a lábszárára, de te tovább ki tudod majd tartani a deszkapózt. Olyan nincs, hogy valaki mindent tud. Ráadásul te lehet, hogy sokkal több erőfeszítést tettél akkor, amikor 5 centit előrehajoltál, mint az, aki lerakta a mellkasát a combjára, és ott pihen. Semmi értelme összehasonlítani magunkat a másikkal. Én oktatóként soha nem hasonlítalak össze benneteket, ti se tegyétek. 

Mit hozzak magammal?

A Free Spirit Studioban van jó minőségű, rendszeresen fertőtlenített szőnyeg, amit használhatsz. Valamint minden elképzelhető jógás eszköz is a rendelkezésünkre áll, így semmit nem kell hoznod magaddal. Ha Lövön jössz jógázni, akkor neked kell szőnyeget hoznod. A polifoam az első alkalommal még megteszi, amíg kipróbálod, hogy egyáltalán tetszik-e a jóga, de ha rendszeresen járnál, érdemes beruháznod egy nem csúszós szőnyegre. Ne spórolj, a pár ezer forintos szőnyegeken csak szenvedni, és csúszkálni fogsz. 

Lesz itt szó spirituális dolgokról, csakrákról, angyalokról, hasonlókról? 

Ha ilyet keresel, lehet, hogy az óráimon csalódni fogsz. Dolgozni fogunk fizikai és mentális összefüggésekkel, csakrákra jellemző témákkal (anélkül, hogy csakrákat emlegetnék) meditációval, különböző relaxációs technikákkal, akár vizualizációval is, ha annak van éppen helye, de ne számíts olyan óra végi relaxációra, ami úgy kezdődik, hogy egy réten sétálsz, süt a nap, vagy színezd a gyökércsakrádat pirosra. Ezek nem igazán állnak közel hozzám, és csak olyat tanítok, amiben hiszek, tudom, hogy működik, és én is gyakorlok. 

Gerincsérvem, térdproblémám, vállfájdalmam van, jöhetek?

Fizikai betegségről mindig tájékoztass az óra elején, hogy meg tudjunk beszélni pár szükséges módosítást, könnyítést. Ha valamilyen fájdalom, szokatlan furcsa érzés jött elő valamelyik gyakorlat közben, az óra után mondd el. Azonban tudd, hogy a jógaoktatók általában nem orvosok, nem látnak beléd, ezért ha szükséges, ne félj az orvosodat felkeresni. Jó hír, hogy a jógagyakorlás egyik hasznos mellékhatása, hogy fejlődik a testtudatod. Lehet, hogy onnan származik a vállfájdalom, hogy görnyedten ülsz az íróasztal mellett? Lehet, hogy azért fáj a derekad, mert rosszul állsz? Egy intelligensen felépített jógagyakorlás sokat segíthet, hogy javuljon az állapotod, de ezért neked is tenned kell. Ha egész héten görnyedsz, heti egy 90 perces jóga nem fog csodát tenni. 

Kik lesznek az órán? 

Ugyanolyan emberek, mint te is. Mindannyian egy harmonikusabb, stresszmentesebb, boldogabb életet keresünk. Szeretnénk jobban érezni magunkat, nem az a fő célunk, hogy a lábunkat a nyakunkba tegyük. 

Mi lesz, ha valamit nem tudok megcsinálni? 

Ha látom, hogy szükséges, akkor egy jógapózból két verziót is szoktam mutatni. Egy-két nagyon szerencsés emberen kívül senki nem úgy kezdte a jógát, hogy mindent egyből tudott. Bátran használd a jógatéglát, hevedert, ha szükséges, én is szoktam ezeket a saját gyakorlásomban használni. Csoportos órán az átlaghoz igazítom az óra erősségét, és a pózok nehézségét. Ahogy már mondtam, nem az a fő célom oktatóként, hogy egy héten belül mindenki spárgázzon, vagy mindenféle akrobatikus pózokkal kápráztassa el otthon a családot.

Nem akarom, hogy mindenki engem nézzen!

Lehet, hogy a szomszédaid látókörébe belekerülsz, de nem fog mindenki téged nézni. Nyugi, én biztosan nem foglak kipécézni. Jógagyakorlóként nagyon nem szeretem, ha név szerint megszólítanak egy órán, hogy "Erika, emeld magasabbra a jobb lábad!", éppen ezért, amikor elkezdtem jógát oktatni, eldöntöttem, hogy senkit nem fogok ilyen módon kiemelni, felszólítani. Vannak a szóbeli igazításnak jobb módjai is, én inkább ezeket alkalmazom az óráimon. Biztos lehetsz abban is, hogy nem foglak belenyomni egy jógapózba se, és nem szólok rád, hogy miért hagytad abba. 


Milyen órát válasszak? 

Egy hatha jóga jó választás lehet. Ha bizonytalan vagy, bátran kérdezz. Nálam a következő erősségi szintben helyezkednek el az órák: 

-> stresszoldó jóga -> hatha jóga -> hatha flow -> vinyasa flow

Ha nagyon régóta nem sportoltál, akkor a vinyasa flow órát nem ajánlom kezdésként. Azonban, ha szeretsz dinamikusan gyakorolni, a jógával akár más sportot kiváltani, akkor gyere bátran. 

Oké, eljövök. Be kell jelentkezni?

Nem. A Free Spirit Studio nagy előnye, hogy bejelentkezés nélkül jöhetsz bármelyik órarendi órára. Előre jelentkezni egyedül a tanfolyamokra, workshopokra, órarenden kívüli eseményekre kell, de ezeket úgyis külön jelzem. 

Maradt még benned megválaszolatlan kérdés? Keress bátran üzenetben, vagy a jógaórákon. 

Várlak szeretettel az óráimon:

Wollaston Erika